De menukaart is enorm belangrijk. Naast de uitstraling van het restaurant is de menukaart voor de gasten een goede kennismaking met jouw horecazaak. Hier kun je laten zien wat je te bieden hebt. Je kunt ervoor kiezen om een kort verhaal op de menukaart te zetten over het restaurant en waar het voor staat. Hiermee zet je de juiste toon voor de gasten en kan interessant zijn voor de gasten om te lezen. Ook de uitstraling van de menukaart kan een grote rol spelen voor de gasten. Zorg er dus voor dat de menukaart er visueel aantrekkelijk uitziet. De inhoud van de menukaart is natuurlijk ook erg belangrijk.
Maak het je gasten makkelijk
Het is belangrijk dat gasten makkelijk een keuze kunnen maken tussen alle lekkere gerechten. Zorg er daarom voor dat er niet honderden gerechten op de kaart staan. Hierdoor krijgen gasten keuzestress. Maak een selectie van de populairste en lekkerste gerechten en presenteer deze op de menukaart. Dit scheelt ook een hoop extra werk in de keuken en het zorgt ervoor dat gasten achteraf geen spijt hebben van hun keuze. Je kunt per seizoen de gerechten eventueel aanpassen voor de afwisseling. Voor de dranken en de desserts kun je ook een eigen kaart samenstellen om het overzichtelijk te houden. Heb je ook een terras waar gasten plaats kunnen nemen? Dan kun je hier ook een eigen kaart voor samenstellen.
Psychologische trucjes op de menukaart
Het is bekend dat sommige menukaarten beter werken dan andere. Het is verplicht om prijzen te benoemen op de menukaart, evenals allergie informatie. Waar veel horecazaken ervoor kiezen om een € neer te zetten, kan dit nadelige effecten hebben. Bij het uitzoeken van een gerecht, linken gasten dit teken direct aan het betalen. Daarom kan het interessant zijn om alleen getallen te noteren. Het is aangetoond dat de omzet omhooggaat wanneer het euroteken van de kaart wordt gehaald. Ook kun je één duurder item op de kaart zetten als afleiding. Hierdoor vallen de prijzen van de andere gerechten weer mee. Een ander belangrijk aspect van de menukaart is de leesbaarheid. Het is erg vervelend als er gerechten op de kaart staan waarvan onduidelijk is wat het precies is. Maak het je gasten dus makkelijk en kies voor duidelijkheid.